Er lyd og støy noe du kan få prisavslag for?
Ja, lydproblemer og støy kan være grunnlag for å kreve prisavslag fra selger. Dersom du opplever veldig plagsom lyd og støy i din nylig overtatte bolig, så er det noe du bør reklamere på. Reklamasjonsfristen er 2-3 måneder fra du oppdaget forholdet. Det kan hende at boligen ikke tilfredsstiller kravene til lydisolering, og dersom det ikke var opplyst om kan dette være en mangel -som igjen gjør at du kan ha krav på penger.
I denne artikkelen går vi gjennom hva du bør gjøre dersom du opplever lyd og støy.
-
- Er lyd og støy en mangel?
-
- Send reklamasjon om lyd og støy til selger så raskt som mulig
-
- Hvordan dokumentere lyd og støy eller manglede lydisolering
-
- Vanlige motargumenter fra selgersiden angående lyd og støy
-
- Trenger du bistand av eiendomsadvokat?
Er lyd og støy en mangel?
Plagsom lyd og støy skal ikke oppleves som et problem. Kravene i teknisk forskrift bestemmer at lyd- og vibrasjonsforhold skal være «tilfredsstillende». Dersom du opplever at det er plagsom støy eller mer lytt enn forventet i din bolig, kan det være at eiendommen ikke tilfredsstiller kravene til lydisolering.
Skyldes lydproblematikken f.eks. mangelfull tetting eller dårlig lydisolering vil dette kunne utgjøre en mangel ved eiendommen.
Da kan du ha krav på retting, ev. prisavslag, erstatning eller til og med heving av avtalen.
Er det forskjeller mellom ny og brukt bolig
Både ved kjøp av ny og brukt bolig, kan det bli aktuelt å reklamere over mangelfull tetting eller dårlig lydisolering.
Ved kjøp av brukt bolig, er det viktig å merke seg at takstmenn ikke foretar lydmålinger. Det vil derfor være tidligere eier som må opplyse om forhold hvor lydgjennomtrengningen er så betydelig at en kjøper må kunne forvente å få opplysninger om det før bud og aksept.
Dette går på det som kan kalles selgers opplysningsplikt om negative forhold. Dersom det er spesielt lytt, er dette et forhold selger bør opplyse om. I et hvert tilfelle kan det være nyttig å stille selger spørsmål om lydforhold og lydisolering.
Et moment som bør tas i betraktning er boligens alder. Det vil f.eks. ikke kunne stilles like høye forventninger til bl.a. gamle bygårder, sammenlignet med der selger har opplyst om at boligen er «nyoppusset» eller «totalrenovert».
Tilsvarende begrepsbruk gir kjøper en berettiget forventing om at eiendommen skal være i samsvar med den da til enhver tid gjeldende standard, og med forventning om at lydisoleringen også er god.
Ved kjøp av brukt bolig kan det være vanskelig å få testet hvor godt lydisolert en bolig er på visning. Med mindre man har boligen for seg selv vil det ofte være flere til stede som snakker sammen. Det er også blitt mer vanlig å dele opp leiligheter inn i mindre enheter, og da vil det være entreprenørens valg av materialer som påvirker lydisolasjonen.
For kjøp av ny bolig er regelverket strengere for selgers del. Her kreves det at offentligrettslige krav til byggverk i byggeforskriftene og standarder fra byggetidspunktet er fulgt.
Utgangspunktet for vurdering av om det foreligger en mangel er å se på om boligen ikke er i samsvar med avtalen eller øvrige opplysninger gitt i byggeprosessen.
Det kan også foreligge en mangel dersom arbeidet ikke er utført på faglig godt vis.
Her finner du fagstoff om tersklene for lyd.
Støy fra naboer
De vanligste klagene på støy er relatert til naboer, og det er flere som reklamerer overfor selger på dette grunnlaget.
Som nevnt ovenfor kan det være vanskelig å få testet lydisolasjon på visning, og ev. støy fra nabo kan da også være vanskelig å avdekke. Naboen kan være bortreist, eller bruker kanskje ikke boligen slik vedkommende normalt gjør.
Dersom du har flyttet inn i et leilighetskompleks vil man eksponeres for mange naboer. I enkelte tilfeller kan dette føre til mye støy og lyd fra andre leiligheter.
Som tidligere nevnte skal lydforholdene være «tilfredsstillende». Hva som nærmere ligger i begrepet må vurderes konkret, men hvis du kan høre naboen hver gang vedkommende går over gulvet, så kan terskelen for «tilfredsstillende» lydforhold oversteget.
Noen ganger skyldes støyen ulovlige tiltak på naboeiendom. Et eksempel på dette kan være at naboen uten godkjenning har påbegynt arbeid som gir høy støy på natten. Dette reguleres ikke av byggeforskriftene, men av naboloven. Siden dette er et naborettslig problem, ser vi derfor ikke nærmere på denne problemstillingen her.
Andre vanlige klager – ventilasjon, vannrør og avløpsrør
Støy kan også komme fra tekniske anlegg i bygningen som for eksempel ventilasjonsanlegg, vannrør eller avløpsrør. Kravet i teknisk forskrift er fortsatt at lydforhold skal være «tilfredsstillende».
Dette kravet gjelder uavhengig om det skyldes anlegg i din egen bolig eller andres, eller hvis det ev. er felles for flere boenheter i samme bygning.
Særlig støy fra avløpsrør vil for mange oppleves som forstyrrende, og kan være en kilde til klager. Det kan derimot være vanskelig å fastslå om støy fra avløpsrør er en mangel eller ikke da en rekke faktorer som bl.a. hvor ofte støyen oppstår, og type bygg og bruk.
Slike vurderinger kan være både kompliserte og tekniske. Dersom du har en mistanke om at støyen utgjør en mangel, anbefaler vi at du henter inn en fagkyndig som kan dokumentere forholdene.
Send reklamasjon om lyd og støy til selger så raskt som mulig
Har du oppdaget mye lyd og støy er det viktig at du reklamerer så raskt som mulig overfor selger. Dersom du ikke overholder lovens frister angående reklamasjon vil du fort ende opp med ikke å kunne gjøre mangelskravet gjeldende. Motparten vil da ofte hevde at du har reklamert for sent, ettersom du burde oppdaget lydproblematikken med en gang du flyttet inn.
Vi anbefaler derfor at du reklamere med en gang, og ikke nøler. På den måten slipper du at det stilles spørsmål ved om reklamasjonen var rettidig.
I en reklamasjon må du huske å påberope deg den aktuelle mangelen, og at du som følge av mangelen vil gjøre krav gjeldende. Les gjerne vår artikkel med 4 tips til hvordan klage på boligkjøp.
Hvordan dokumentere lyd og støy eller manglende lydisolering
Lydisolasjonskravene har endret seg opp gjennom årene. Og som mye annet er kravene til lydisolering strengere i dag enn de var før i tiden. Som tidligere nevnte har dette betydning for hva du kan forvente ved kjøp av en gammel eller ny bolig. Kravene kan dermed varierer ut fra alder på boligen, samt type bygg og bruk.
For å påvise lyd og støy eller mangelfull lydisolering må det gjennomføres målinger. Dette måler da på en desibelskala, og det skilles mellom noe som heter luftlyd og trinnlyd.
Typiske eksempler på luftlyd er personer som snakker, lyd fra TV og musikkanlegg, og diverse kjøkken- eller baderomsmaskiner. Dagens krav er at konstruksjonen skal ha en lydreduksjonsevne på 55 dB eller høyere. Det er viktig å merke seg at dette kravet gjelder mellom to enheter og ikke innad i enheten.
Trinnlyd er derimot vibrasjoner i konstruksjonen, og er lyden som oppstår når for eksempel naboen går over gulvet, vaskemaskinen til naboen sentrifugerer eller lignende. Kravet for «tilfredsstillende» trinnlyd er i dag en måleverdi på 53 dB eller lavere.
For å faktisk dokumentere og vurdere lyd- og støynivået anbefaler vi alltid at du tar kontakt med en fagkyndig person. Vedkommende vil da ha det rette utstyret og en forståelse av hvor det er lurest å utføre selve målingene.
Vanlige motargumenter fra selgersiden angående lyd og støy
Et typisk motargument fra selgersiden er at oppfatning av lyd og støy er subjektivt. Det anføres da gjerne at selger ikke har hatt noen problemer med støy fra f.eks. naboer tidligere.
Det dette betyr er at det må være du som kjøper som har litt lavere terskel for hva som oppleves som lyd eller støy. Selgersiden konkluderer dermed med at den dessverre ikke kan se at det foreligger mangel etter avtalen eller opplysningene som er gitt.
Som påpekt under punkt 2 om reklamasjon er et annet argument at du som kjøper har reklamert for sent fordi du nærmest ikke reklamerte på dagen etter at du overtok boligen. Det tar derimot noe tid å komme seg til rette i en ny bolig og faktisk bli klar over at det er et vedvarende støy- eller lydproblem utover det man må akseptere.
Folk er selvfølgelig forskjellige og oppfatter lyd forskjellig, men det er ikke uten videre gitt at disse argumentene står seg. I Ekko har vi advokater som har behandlet flere slike saker tidligere – ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker bistand.
Trenger du bistand av eiendomsadvokat?
Vi har over 10 års erfaring med å løse saker knyttet til feil og mangler etter kjøp og salg av bolig. Vi tilbyr en kostnadsfri og uforpliktende strategisamtale med våre eiendomsadvokater, hvor du får:
-
- En vurdering av din sak – styrker og svakheter
-
- En trinnvis plan for å sikre ditt krav
- Hjelp til å søke om inntil 100 000 kr i bistand
- Kontakt oss via skjemaet på vår nettside, så tar vi kontakt.
FAQ – ofte stilte spørsmål om lyd og støy i bolig
-
- Er støy eller manglende lydisolering en mangel?
Støy eller manglende lydisolering skal ikke oppleves som et problem. Kravene i teknisk forskrift bestemmer at lyd- og vibrasjonsforhold skal være «tilfredsstillende».
- Er støy eller manglende lydisolering en mangel?
-
- Hva er de vanligste årsakene til klager på lyd og støy?
De vanligste årsakene til klager på lyd og støy er relatert til naboer, men støy kan også komme fra tekniske anlegg i bygningen som for eksempel ventilasjonsanlegg, vannrør eller avløpsrør. Mangelfull tetting, dårlig materialvalg eller sviktende lydisolering kan være grunnen til at man opplever lyd og støy.
- Hva er de vanligste årsakene til klager på lyd og støy?
-
- Hva kan jeg gjøre dersom jeg opplever lyd og støy?
Har du oppdaget mye lyd og støy er det viktig at du reklamerer så raskt som mulig overfor selger. Les gjerne vår artikkel med 4 tips til hvordan klage på boligkjøp.
- Hva kan jeg gjøre dersom jeg opplever lyd og støy?
-
- Hva er de vanlige motargumentene fra selgersiden angående lyd og støy?
Et typisk motargument fra selgersiden er at oppfatning av lyd og støy er subjektivt, og at det er du som har lavere terskel for hva som oppleves som lyd eller støy. Et annet motargument er at det er reklamert for sent, og at du burde oppdaget det tidligere. Det er derimot ikke gitt at disse argumentene fører frem.
- Hva er de vanlige motargumentene fra selgersiden angående lyd og støy?