Hva kan du kreve hvis boligen mangler avtalt parkeringsplass?
Dersom du har kjøpt en bolig med parkeringsplass, men det viser seg at dette ikke stemmer, kan du kreve prisavslag og erstatning. Selger skal imidlertid gis mulighet til å skaffe tilsvarende parkeringsplasser hvis mulig.
Eksempel: Klient kjøpte bolig uten lovede parkeringsplasser
Vi ble kontaktet av en boligkjøper med boligkjøperforsikring. Gjennom vårt samarbeid med IF forsikringsselskap fikk hun bistand gjennom hele prosessen. Hun hadde kjøpt en bolig med to inkluderte parkeringsplasser. Ved overtakelse viste det seg at det ikke var noen dedikerte parkeringsplasser tilhørende boligen; de var ansett som fellesplasser.
Slik løste vi saken
Trinn 1: Reklamasjon – rask og skriftlig
Det første steget er å reagere raskt med en nøytral reklamasjon. Reklamasjonsfristen løper fra du oppdaget eller burde ha oppdaget forholdet, og du har vanligvis 2-3 måneder på å sende inn en reklamasjon.
Vanlige feil å unngå:
- Ikke vent med å reklamere, da risikerer du å tape kravet.
- Du trenger ikke full kunnskap om forholdet før du reklamerer. Det er tilstrekkelig at du har oppdaget at noe er galt.
- Ikke reklamér til megler. Send skriftlig reklamasjon direkte til selger.
Trenger du hjelp til å skrive nøytral reklamasjon? Les vår artikkel og bruk vår mal.
Her finner du en video om emnet
Trinn 2: Dokumentere kravet – hva har du krav på?
Dokumentasjon av kravet ved hjelp av fagkyndige er avgjørende. De fleste undervurderer betydningen av dette og unnlater å engasjere eksperter for en vurdering.
Typiske feiloppfatninger.
- «Jeg har blitt lurt og skal ha erstatning for tort og svie.
- «Selger vet at han har gjort en feil, så jeg trenger ingen fagkyndig vurdering.
- «Jeg har erfaring og vet at dette ikke er som det skal være.»
En fagkyndig vurdering er nødvendig i de nesten alle saker. I saker om manglende parkeringsplasser trenger vi normalt verdivurderinger, som estimerer eiendommens verdi med og uten parkeringsplassene.
I større saker bruker vi aktører som BER, som kan verdivurdere et helt parkeringsanlegg. I mindre saker, som private parkeringplasser, kan vi gjerne bruke lokale eiendomsmeglere.
I saker hvor det er snakk om parkeringplasser som ikke kan brukes til parkering, da trenger du en takstmann som måler opp plassen og vurderer det såkalte funksjonskravet (opp mot diverse normer fra eksempelvis Sintefs Byggforsk, Statens Vegvesenets håndbok, TEK 17)
I saken her engasjerte vi en lokal eiendomsmegler som vurderte prisen til kr 250 000 per parkeringsplass, dvs. et krav på kr 500 000 til sammen ettersom det var to plasser
Trinn 3: Spesifisert reklamasjon
En spesifisert reklamasjon er et dokument som beskriver hendelsesforløpet, presenterer de rettslige argumentene, og spesifiserer kravet. Dette dokumentet krever ofte en del arbeid. Derfor sier vi ofte at boligkjøper kan selv reklamere og skaffe fagkyndig bistand for å spare på advokatkostnader, men senest her bør en eiendomsadvokat i bildet.
I dette tilfellet krevde vi:
-
- Prisavslag på 500 000 kr for parkeringsplassene
- Erstatning for alle påløpte utgifter til megler og advokat
Alternativt krevde vi at selger skaffet to nye parkeringsplasser i samme område.
Resultat
Etter mottak av vår spesifiserte reklamasjon, skaffet selger to nye parkeringsplasser for boligkjøper i samme område.
Forholdet ble dermed fullt ut utbedret, og klienten fikk alt hun hadde krav på.
Med andre ord – en fornøyd klient!
Oppsummering
- Reklamér raskt – innen 2-3 måneder fra du oppdaget forholdet.
- Dokumentér kravet ditt – søk fagkyndig bistand.
- Spesifisér kravet – tallfest prisavslag og erstatning.
Trenger du bistand av eiendomsadvokat?
Vi har over 10 års erfaring med å løse saker knyttet til manglende parkeringsplasser. Vi tilbyr en kostnadsfri og uforpliktende strategisamtale med våre eiendomsadvokater, hvor du får:
-
- En vurdering av din sak – styrker og svakheter
- En trinnvis plan for å sikre ditt krav
- Hjelp til å søke om inntil 100 000 kr i bistand
Kontakt oss via skjemaet på vår nettside, så tar vi kontakt i løpet av dagen.