Boligadvokaten avslører: 3 tips du må vite om reklamasjon

Start video

#1 – Send reklamasjon med det samme – ikke vent, du kan miste kravet ditt!

Med det samme du oppdager en feil eller mangel ved boligen din; sjekk om du ble opplyst om dette i salgsdokumentene. 

Hvis du ikke ble opplyst om den mangelen du sitter med nå, send en kort skriftlig reklamasjon. Det er heldigvis veldig enkelt; send en e-post om at du har avdekket en mangel og/eller feil med boligen, at du reklamerer på dette forholdet og at du undersøker dette i skrivende øyeblikket. Det trenger ikke å være mer enn to-tre enkle setninger.

Det er viktig å vite at du ikke kan vente i all evighet! De fleste gjør feil ved å vente med reklamasjon. Veldig mange tror at de enten kan samle opp mangler eller vente til omfanget er avklart før man tar kontakt med selger. Dette kan lede til at du venter for lenge. Du har kun 2-3 måneder på å reklamere på mangelen ved boligen. Denne fristen regnes fra du oppdaget forholdet. Selger kan også hevde at du burde ha oppdaget det tidligere, slik at fristen løper fra et enda tidligere tidspunkt. 

Ikke gjør som influencer/toppblogger Funkygine som ventet for lenge og tapte kravet sitt! Les vår artikkel for unngå samme tabbe!

#2 – Send reklamasjon til riktig part! 

Vi er opptatt av å lage enkle læresetninger for de vi bistår: «De tre gyldne S-ene». 

Skriftlighet: Alt du gjør, gjør det skriftlig!
Selger: Forhold deg til selger og evt. også deres eierskifteforsikring. Reklamasjon til megler er normalt ikke nok.
Skylagring: Lagre alt du har sendt for senere bruk.

Det er svært mange som bommer på hvem de skal sende reklamasjonen til. Det er mange som sender alle skriftlige henvendelser til megler. Husk at megleren er ferdig med oppdraget etter at oppgjøret er gjennomført. Din kontraktspart er selger. 

Sender du henvendelser til selger, og med kopi til evt. eierskifteforsikringsselskapet (også kjent som boligselgerforsikring), da er du på god vei til å få det du har krav på.

#3 – Følg opp saken med fagkyndige rapporter

Du må alltid – og vi understreker alltid – følge opp kravet ditt med fagkyndige rapporter. Dette kan være alt fra takstrapporter, vurdering av verdiminus fra megler og konkret pristilbud fra håndverkere. Du kan normalt ikke vinne en sak uten å dokumentere kravet. Du trenger kjøtt på beinet. Det hjelper ikke at du har verdens beste historie om ingen kan fortelle den. 

Selger (og etter hvert kanskje retten) må vite hva mangelen er, hvorfor manglene har oppstått, når det skjedde og hva som må til (pris) for å fikse det. Disse må sendes til selger.  

Dette punktet kalles ofte for «spesifisert reklamasjon«. Det er nettopp her de fleste taper saken sin. Vær grundig i arbeidet. Du må oversende også dette brevet til rett tid, men det aller viktigste er at det skaffes gode nok rapporter for å bygge opp saken din med et godt fundament. Denne rapporten bør normalt ikke komme for sent. Dersom du trenger mer tid til å skaffe rapportene, gi beskjed til selger og evt. eierskifteforsikringsselskapet (boligselgerforsikring) for å holde kravet «aktivt». På fagspråket kaller vi det å holde kravet i hevd, men tenk på dette som å holde selger orientert om at det fortsatt kommer et krav og at du ikke har gitt deg. 

Aller viktigst: finn de beste før motparten 

Det beste tipset vi kan gi er: finn de beste fagkyndige, advokater, meglere og andre samarbeidspartnere. Igjen, du kan ha verdens beste historie, men du må ha de beste historiefortellerne for å komme i mål. 

Ditt spørsmål er; hvordan kan jeg vite hvem som er best? Det er godt spørsmål, og det finnes ingen fasitsvar. Norges generelt beste boligadvokat finnes ikke. Den beste takstmannen finnes heller ikke. Det handler om erfaring, kompetanse, men også om kjemi og sakstype. Noen fagkyndige passer bedre til en viss type sak. Samme gjelder advokater. Du kan derfor finne den beste til nettopp din sak.

Hva skal du spørre den fagkyndige om? Dette spørsmålet er enklere å svare på. Spør om erfaring, resultater og hvordan nettopp de skal hjelpe deg videre i saken. Spør om de har vært i retten, og om de ble hørt med deres forklaringer i retten. Hør på svarene som gis – både hva som sies og det som ikke uttrykkes. Er svarene du mottar betryggende? Høres de bestemt, men ydmyke ut? Eller er de mer opptatt av å selge deg sine tjenester enn å gi deg noe av verdi i første omgang? Husk at den fagkyndige er en av dine nøkkelpersoner til å vinne saken. I tillegg til å være faglig sterke, må de fagkyndige også være dyktige muntlig så vel som skriftlig.

Hva skal du spørre advokaten om? Det engelske uttrykket passer perfekt til dette: «A jack of all trades, a master of none». Dette er noe du skal ta innover deg; dersom en jobber med svært mange ulike felt, kan vedkommende faktisk også være ekspert innenfor nettopp det du trenger hjelp til? 

Vær kresen på kvalitet, og ikke la pris være avgjørende. Det mest irriterende er at «alle» synes å være spisskompetente med 20 års erfaring ved et kort google-søk. Er virkelig alle spisskompetente? Det må du finne ut av, og da kan du spørre hvor mange saker advokaten din har behandlet om nettopp din problemstilling. Hør på svarene som gis. Er de mer opptatt av å sette i gang enn at du kommer føler deg trygg? Føler du deg presset til å ta saken videre? Da er det kanskje ikke riktig match for deg. Dersom de ikke tilbyr deg noe av verdi i de første samtalene, bør du nok skygge unna. Da er det faktureringsbehovet som kanskje styrer samtalen. 

Advokaten bør fra første stund være opptatt av dine interesser. Hør etter i samtalen; er vedkommende pedagogisk, systematisk og overbevisende? Snakker de nok om risikoen ved saken? Gir vedkommende deg en nøytral og god beskrivelse av hva du kan ha krav på, og hva du evt. ikke har krav på? 

Ikke vær redd for å shoppe rundt!

Ikke glem å lese vår komplette guide til reklamasjon!

Last ned sjekklisten vår: «7 hemmeligheter til seier»

Vi har utarbeidet et helt unikt verk for boligkjøpere. Vi ønsker å kunne gi deg de metoder som vi bruker daglig i vårt virke. Disse metodene bruker vi til å vinne i våre saker, og disse ønsker vi å dele med deg. Besøk denne siden for å laste ned våre strategier, og du vil deretter motta flere arbeidsverktøy – helt vederlagsfritt. 

I tillegg kan du avtale en strategisamtale med en av våre advokater. Hva koster det? Hvis du laster ned sjekklisten vår, da koster det deg ingenting! 

Hva handler boken om? Vi opplyser om de skuddsikre strategiene du må vite om i enhver boligtvist. Du skal vite hva du bør og ikke bør bruke pengene dine på. Vi tar deg gjennom reklamasjonsreglene steg for steg. 

Denne boken behandler emner som kan brukes i saker om skjulte feil og mangler ved boligkjøp, selgere som tilbakeholder opplysninger, selgere som gir uriktige opplysninger, avvik ved el-anlegg, våtrom, drenering, utsikt, avvik ved takkonstruksjon, arealavvik, bygningsmessige avvik, skjeggkre, fuktskader, lekkasje, manglende brukstillatelse og ferdigattest. 

Kontakt oss for gratis saksvurdering

Flere av våre tips og råd

forsikring
Det er mange forsikringer som kan knyttet opp mot boligen din, men alle har sine egne formål. Vi forklarer hva du skal bruke og når. Les denne artikkelen for å maksimerer muligheten for å få erstatning.
Solforhold mangel ved bolig prisavslag
Skulle du sole deg på balkongen, men plutselig var ikke solen der så lenge som salgsoppgaven opplyste om? Les mer her for hvordan du kan få penger tilbake fra selger.
Mangel - prisavslag parkeringsplasser
Denne kjøperen hadde kjøpt en bolig med to parkeringsplasser, men fikk ingen. Les hvordan vi fikset henne to parkeringsplasser, mao 100 % utbedring.

Send inn skjemaet og få hjelp idag

Avtal en strategisamtale med en erfaren eiendomsadvokat - 30-45 minutter vederlagsfritt!

I vår uforpliktende strategisamtale får du dette:

Du får vite om du har en sak - vi analyserer kravet

Du mottar en konkret plan for å vinne frem med ditt krav

Du mottar en vederlagsfri rettshjelpsdekningssøknad

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle