Ekstremvær i Norge – Hva gjør du når boligen din rammes?
Ekstremvær har de siste årene blitt et ord mange nordmenn dessverre kjenner altfor godt. Flom og styrtregn setter stadig nye rekorder, og minnene etter «Hans» i 2024 er fortsatt ferske for mange. Nå, i oktober 2025, rammes deler av landet av ekstremværet «Amy», og flere opplever ødeleggelser på hus og eiendom.
Men hva er egentlig ekstremvær? Meteorologene i Norge bruker betegnelsen ekstremvær når uværet er så kraftig at det truer liv, helse, viktige samfunnsfunksjoner eller kan forårsake store materielle skader. Ekstremvær kan omfatte flom, storm, stormflo, skred og – i sjeldne tilfeller – jordskjelv eller vulkanutbrudd.
Hva skal du gjøre om boligen eller eiendommen skade av ekstremvær?
For mange som nå våkner opp til skader forårsaket av ekstremvær, melder spørsmålene seg raskt:
Hvem skal jeg kontakte? Hva kan jeg få erstattet?
Det finnes to hovedordninger for erstatning etter naturskader:
- Privat forsikring: De fleste har en boligforsikring og en innboforsikring. Har du brannforsikring, omfattes du som hovedregel også av en naturskadeordning.
- Statens naturskadeordning: Kan gi støtte der privat forsikring ikke strekker til, særlig for skader på eiendom det ikke finnes brannforsikring for.
Regn og ekstremvær kan også avdekke skjulte feil og mangler ved boligen som du ikke kjente til og som selger skal stå ansvarlig for.
Vi skal gjennomgå alle tre scenarioer i denne artikkelen.
Hva dekker naturskadeordningen?
Naturskadeordningen administreres av Norsk Naturskadepool, en fellesadministrasjon for norske skadeforsikringsselskaper. Om du har bolig som er forsikret mot brann, er du også forsikret mot naturskade, forutsatt at skaden ikke allerede dekkes av andre forsikringer du har. Dette er regulert av naturskadeloven, som sikrer deg et økonomisk vern når naturkreftene slår til.
Når skaden skyldes eksempelvis flom, storm eller skred, kan du få erstatning for å reparere bygningen slik den var før skaden. Men det er viktig å huske at forsikringen ikke nødvendigvis omfatter alt – biler, båter og enkelte andre eiendeler må dekkes gjennom andre forsikringer.
Dette er stegene for å melde inn naturskade til forsikringsselskap og Naturskadepool
- Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt så raskt som mulig. De vurderer hvilke ordninger som gjelder for deg, og det er også forsikringsselskapet som håndterer utbetalinger.
- Dokumenter skadene nøye. Ta bilder og video før opprydding. Slik sikrer du at omfang og årsak til skadene blir godt dokumentert ved behandling av saken.
- Vær klar over at erstatningen kan reduseres hvis du kunne ha begrenset skaden eller forhindret større skadeutvikling. Har du rimelige utgifter i forbindelse med tiltak for å hindre eller begrense skade, kan du også få disse dekket.
Viktig om egenandel, oppgjør og dekning
- For de fleste naturskader er det en fast egenandel (per 2025: 8 000 kroner).
- Skadeoppgjøret skjer i samarbeid med ditt eget forsikringsselskap.
- Erstatningen begrenser seg til å sette huset eller eiendelen tilbake i den standen den var før skaden.
- Det er krav til dokumentasjon, og du må melde fra om skaden så snart du kan.
Som eiendomsadvokater ser vi at spørsmålene rundt naturskade, dekning og erstatningskrav har økt de siste årene, med stadig flere søknader som følge av klimaendringer og mer omfattende ekstremvær.
Slik krever du prisavslag og erstatning av selger ved avdekkelse av skjulte feil og mangler
Dette er ikke det vanligste scenarioet, men heller ikke helt utenktelig. I storm kan det være at du som boligkjøper oppdager skjulte feil og mangler ved boligen som selger ikke opplyste deg om. Det kan være feil og mangler ved drenering, råteskader, fuktskader og lignende som er gammel moro.
Det er også et scenario som du ikke skal stå ansvarlig for, men ei heller forsikringsselskapet.
Slik krever reklamerer du til selger
- send epost til selger (ikke megler) om at det er avdekket feil og mangler ved boligen
- det må du gjøre innen 2-3 mnd fra du avdekker det
- dokumentere kravet ved hjelp av fagkyndig
- engasjer advokat for å finne ut om du har krav mot selger eller forsikringsselskapet
Les mer her om reklamasjon mot selger.
Oppsummert
Send krav snarest til både selger og forsikringsselskapet. Engasjer egen fagkyndig som avklarer forholdet og ev. skjulte feil og mangler som nå avdekkes. Du kan deretter finne ut hva som blir det riktige ved hjelp av advokat
Få hjelp av spesialiserte advokater
Er du usikker på dine rettigheter, eller opplever du utfordringer med ekstremværet og hvor du skal sende kravet?
Reklamasjonsportalen, som driftes av Ekko Advokatfirma, har advokater som er spesialisert på eiendomssaker. Vi hjelper deg trygt gjennom prosessen, sikrer god dokumentasjon og jobber for det du har krav på.
Har du fått skade etter ekstremvær? Kontakt oss – vi hjelper deg gjerne.